Do kontextu slovenského kresleného humoru sa Milan Stano začlenil ako osobitý tvorivý typ so zriedkavou snahou o prepojenie humoristickej kresby so širím myšlienkovým kontextom našej kultúry minulej i súčasnej. Inšpiruje sa históriou, literatúrou, folklórom, politikou... Bytostným znakom Stanových karikatúr je láskavý humor a jemná irónia.
Kniha návštev
Titulok: Z TEXTOV K VÝSTAVÁM MILANA STANU: Vložil: Andrej vec, výtvarný teoretik, 1983 Dátum: 10.08.2014
Titulok: Z TEXTOV K VÝSTAVÁM MILANA STANU: Vložil: Ernest Zmeták, maliar, 1976 Dátum: 10.08.2014
Výtvarné úsilie Milana Stanu mi v mnohom pripomína moje snaženie z mladosti. Jeho húževnatosť a pracovitosť sa nespolieha na pomoc múz, je to moderný človek, ktorý vytrvalo hľadá a nachádza motívy svojej krajiny. Netúži by svetovým, ale tým vrúcnejšie chce da výpoveď o dobe, v ktorej žije, nadväzuje na tradíciu umenia svojho národa... želám mu, aby svoje sny vo výtvarnom prejave mohol realizovať.
Titulok: Z KATALÓGU K VÝSTAVE Z ROKU 2006: Vložil: ĽUBO JURÍK, 2006 Dátum: 10.08.2014
NÁRODNÉ AJ UNIVERZÁLNE
Milan STANO sa prezentuje kolekciou obrazov, ktorej dal výstižný názov: SLOVENSKÉ MOTÍVY. Je to unikátna výstava - z archívu spomienok a zážitkov sa vynárajú živé obrazy, kino našej pamäti nám premieta známe i neznáme zátišia slovenskej krajiny, čosi už videné a zažité, dôverné, blízke, plné emotívneho chvenia a neopísateľnej nostalgie. Je to jednoducho Slovensko, naša krajina, zem, kde sme sa narodili, kde do hĺbky máme zapustené korene, krajina, ktorú živia hodnoty a osudy našich predkov. Táto Stanova slovenská kolekcia je však viac ako len súbor motívov z rôznych kútov a regiónov Slovenska. Je to aj výpoveď citlivého umelca, ktorý cieľavedome a dlhodobo zaznamenáva dušu vecí, krajiny a človeka, ktorý v nej žije svoje osudy, neľahké i radostné. Pohľad a videnie Stanove ide skrze hmotu, takpovediac, do podstaty, hmotné prechádza do duchovného, duchovno sa zhmotňuje do dreveníc, zátiší, námestíčok, uličiek, kostolíkov, gazdovských dvorov, siluet vŕškov i plání roviny. SLOVENSKÉ MOTÍVY sú nielen topografiou nášho božieho políčka v strede Európy, ale aj posolstvom o stave krajiny, pripomienkou prítomným, odkazom pre budúcich. Umelec prechádza po krajine s očami dychtivého pozorovateľa, zachytáva na plátno poéziu krajiny, ktorá akoby sama bola básňou, len ju odkliať, odkryť, pochopiť ju, ziť sa s ňou. A to sa mu vrchovato darí. Hovoríme síce o motívoch číro slovenských a oni aj slovenskými sú, no kompozícia vecí, tvarov, farieb vás upozorní na to, že umelec skrze národné vedie dialóg s univerzálnym. Sú známe jeho maliarske pobyty vo Vietname, Kórei, Japonsku, Kube, po Európe a ktoré mu pomohli pochopi i slovenskú krajinu. To už nie sú len známe či menej známe zátiia a zákutia slovenského kraja, to je uzatvorená kompozícia, to je hra farieb, to sú príbehy človeka a prírody, ktoré prekračuje hranice konkrétneho a stávajú sa nadčasovou témou, otvorenou a pripravenou k dialógu s univerzom.